Å bli utfordret

I det jeg finner meg selv liggende på sofaen, med pledd, hutrende og hostende, og se i taket, med et større ønske om å få være på jobb enn å ligge her, valgte jeg å gjøre noe som heller var litt oppbyggende. Det er ikke så mye en orker når en er syk, og tv'en kan fort bli en god trøst.. Men i dag har tv'en vært avskrudd og jeg har bladd i noen notater fra konferansen tidligere i høst, og fant ut at de absolutt er verdt å bli offentliggjort!
Så, fortsatt liggende under pleddet på sofaen, kommer noen ord fra Joel A'bell. Du kan lese litt mer om han her: http://hillsongcollected.com/contributor/joel-abell

Det er fredag morgen, klokken er 10, og Joel snakket om det å stå i utfordringene.
Joh 12.27: Nå er min sjel fylt av angst. Men skal jeg så si: Far, frels meg fra denne timen? Nei, til denne timen skulle jeg komme. Far, la ditt navn bli herliggjort!» Da lød det en røst fra himmelen: «Jeg har herliggjort det og skal herliggjøre det igjen.»

Dette verset er fra da Jesus snakket om sin død og det som skulle skje. Tenk at han valgte å stå i alle de utfordringene, all hets, all mobbing, alle piskeslag, all urett, for at Hans fars navn skal bli herliggjort. For at vi skulle få en mulighet til å komme nærmere Gud, og få ta del i det evige liv!
Hvordan er det med oss når vi blir utfordret? Står vi i det? Eller flykter vi? Skal Jesus frelse oss fra alle problem og utfordringer?

Det vi står i, er ikke nødvendigvis noe vi skal ut av. Du kan velge å sloss for, eller flykte fra utfordringer. Det kan være samtaler, relasjoner, forhold, smågrupper, lederteam, forretningsavtaler, oppgaver osv......  Det samme som vi en gang ville inn i, vil vi kanskje plutselig ut av ved en senere anledning fordi vi møter motgang. Vi orker ikke å holde ut, og ta opp kampen.

Joel sa at 90% av ting vi står i, BØR vi fortsette å stå i så lenge det ikke står om liv og helse. Vi lærer av å ta utfordringer, vi lærer av å ikke flykte fra alle problem.

Hvordan vokser vi? Hvordan trener Gud deg? Hvordan disiplinerer Gud deg? I hebr 12. 7-11 står det litt om Gud vår Far som oppdrar oss, og tar seg av oss!! Tørr vi å la det skje? Disiplin og utfordringer er som oftest smertefullt når det skjer. (Her kan en jo sammenligne med at vi trener, oppdrar og disiplinerer barna våre, nettopp fordi vi vil deres beste. Men Hoooi, så vanskelig det kan vær. og det blir ikke alltid møtt med smil og godvilje nei...) Men trøbbelet kan trene oss. Vi kan lære av det og vokse på det!

Fil. 4.13: ALT makter jeg i HAM som gjør meg STERK!
Vi kommer oss gjennom det når GUD gir oss styrke, vi trenger at Gud møter oss NÅR vi har motgang, og hjelper oss til å takle utfordringene!!

Ha en God og utfordrende uke!!
Be blessed!

Kommentarer

  1. Så nydelig du skriver om å trene oss på å bygge karakter. Tror Gud trenger at vi er villig til å ofre litt.Det er likevel godt å vite at Han gir av sine gaver heilt ufortjent. Ha e. fin dag. Guds fred!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det letteste er vel å la utfordringene gå forbi i stillhet. Men tar vi dem tror jeg Gud kan gi oss det vi trenger for å klare den

      Slett

Legg inn en kommentar

Så koselig av deg å legge igjen en kommentar! Det varmer hjertet.