Bedre med en håndfull..

"Bedre med en håndfull ro, enn begge hender fulle av strev. Det er som å gjete etter vinden"  Fork.4.6.

Kan dette vær et nyttig vers for deg?
For meg er dette noe jeg trenger å bli minnet om, igjen og igjen. Hvorfor ha to hender fulle av strev? Hvorfor gjete etter vinden? (Det er jo sånn helt praktisk umulig spør du meg!) Da er det faktisk bedre med en håndfull ro.... Men hva kan menes med dette verset egentlig?
Jeg hørte for en god stund siden, en veldig god tale av Craig Groeschel som handlet om nettopp dette. Og den har brent seg fast. (Noen taler bare husker du, fordi de gjorde noe med deg) Han illustrerte den så bra, og det gjorde vel også sitt til at jeg husker den så godt.

Se for deg en stor skål med non stop, nam, gode sjokoladefylte non stop. Så tar du ene hånden ned i skålen, og fyller neven med non stop. Ikke nok med det. Du tar den andre hånden, og fyller den neven også med non stop! To fulle never med deilig non stop! NAM!! Men.. egentlig hadde det kanskje vært nok med den ene? Du hadde fått deg ganske mange non stop ved å fylle kun den ene neven? Det hadde nok stoppet behovet å spise en hel neve med non stop!? ( Ja, for det var noe du hadde behov for sant? men trengte du å fylle begge nevene?)
Er det ikke så altfor lett for oss å bli opptatt av mitt og vårt? At vi selv har det vi trenger og har behov for? Jeg kjenner iallefall stadig vekk på det. Hva er vel ikke bedre enn å da bare "Fylle ene neven med non stop", da har jeg det jeg trenger, da har jeg det jeg har behov for, og jeg klarer meg. Samtidig har jeg den andre hånden ledig. En ledig hånd som jeg kan strekke ut til noen andre som trenger meg. Og dette kan gjelde både tiden min og pengene mine. Hvordan prioriterer jeg dette? Det er veldig fristende å bruke all min tid, og alle mine penger kun på meg selv og mine. Men er det det som er meningen? Er det det som gir livet verdi? Er ikke det å samle skatter til seg selv? Er det å være rik i Gud? (Luk. 12.21)

Mye vil ha mer! Et kjent utrykk, som stemmer... Avogtil må jeg minne meg selv på at jeg har det faktisk utrolig bra sånn som jeg har det! Avogtil må jeg minne meg på at det er så godt å bare være til! Jeg lever godt, jeg har alt jeg trenger! Jeg vil ikke ha begge hendene fulle! Jeg vil ikke være grådig.
"Ta dere i vare for all slags grådighet! For det er ikke det en eier, som gir liv, selv om en har overflod" Luk 12.15
Hvordan skal jeg da leve med en håndfull ro? Jeg må finne ut hva som gir livet mening, hva som gir livet verdi, hva det vil si å være rik i Gud, og så må jeg kutte ned og kvitte meg med det som finnes i livet mitt som er unødvendig. Jeg må rett og slett rydde. Rydde i livet, og rydde i det materielle. (Rydding som er noe av det kjedeligste jeg vet..Men det MÅ til.)
Jeg har nok mye klær, utstyr, leker, sko, cd'er, dvd'er... +++ Som bare ligger her... Til ingen nytte... Tenk så mye bedre det er å kunne få gi det bort til noen som trenger det!? Jeg har også mye tid som jeg helt sikkert bruker på feil måte... som ikke gir mening.. Timesvis på datamaskinen, nettbrettet, iphonen... Ganske verdiløst egentlig.. jeg burde nok heller bruke mer av den tiden på barna, familie, venner, på Gud. Gud er altfor god til at jeg skal kaste bort tiden min på ting som ikke gir mening!!? Pengene mine, det som kjøpes inn, trenger jeg alt det? Kan jeg klare meg med mindre? Kan jeg gi bort mer? Hva kan jeg gjøre for å bety en liten forskjell her i denne forskrudde og urettferdige verden?
Har du noe du kan rydde i? Jeg har.. alltid. For jeg ønsker å leve et meningsfullt liv, et liv som har verdi, og kan gi verdi til andre. Jeg ønsker ikke å ha begge hendene fulle av mitt eget. Jeg vil heller ha en ledig hånd, og være med å bety noe for andre. Jeg vil heller være rik i Gud, enn å samle skatter til meg selv.

Ha en God uke!
*Marthe*

Kommentarer