It's only for a while

Hvis du ikke har hørt Brian Houston tale, så kan jeg gjerne anbefale det. Brian og hans kone Bobbie er pastorparet som grunnla Hillsong i Australia for snart 30 år siden. Du kan lese mer om dem her www.brianandbobbie.com !

Brian som har et brennende hjerte for den lokale kirke, er også mannen bak Hillsong Conference, som vi var så heldig å få delta på for noen uker siden. Denne mannen ser yngre ut enn han er, og bare for å bevise at han holder kroppen vedlike, kastet han seg ned på gulvet og tok ørten armhevinger, til vill jubel fra salen. Med sin ruskete stemme, australske aksent og mandige fremtoning, har han en engasjerende måte å snakke på. Han drar frem viktige poeng, og talene hans er aldri kjedelige.

Fra talen hans torsdagmorgen kl 10, er det disse ordene jeg husker aller mest: It's only for a while!

Han snakket om å se ting i perspektiv, at vanskelige perioder ER bare for en stund, det vil gå over. Og det viktige oppi dette er å bevare hjertet! Utgangspunktet var i fra 2. kor 7.
 I vers 8  og utover skriver paulus til korinterne: Selv om jeg gjorde dere sorgfulle med brevet mitt, angrer jeg ikke. Om jeg angret før, fordi jeg vet at brevet gjorde dere sorgfulle for en tid, så er jeg nå bare glad. Ikke fordi jeg gjorde dere bedrøvet, men fordi sorgen drev dere til omvendelse. For dette var en sorg etter Guds vilje; altså har vi ikke gjort dere noen skade. En slik sorg fører til omvendelse og frelse, og det angrer ingen. Men sorg som er av denne verden, fører til død. Se for en iver denne sorgen etter Guds vilje skapte hos dere! Ja, se bare hvordan dere forsvarer dere, og hvor opprørte dere er, hvordan dere viser ærefrykt, og hvordan dere lengter, hvor brennende dere er, og hvordan dere refser! ++

Korinterne var sorgfulle for en tid, men det gjorde noe med dem, etter Guds vilje!! Kan dette skje med oss? Kan dette være en oppmuntring for noen? Jeg syns det er godt å tenke på at om jeg er sliten, om jeg blir sveket eller såret, om ting ikke går som jeg hadde tenkt. ( Om hele familien får oppkastsyken på omgang... sånn som i disse dager...Ja...en filleting...) Så skal vi få lov å løfte blikket, sette ting i et større perspektiv; Dette er bare for en stund, det er ikke for alltid. Samtidig må vi ha hjertet på rett plass, være åpne for hva Gud sier, og la han dra oss nær til seg. Vi skal få se på Gud - han som er livets kilde, som trøster og som gir oss styrke!

2.kor 7.1 Ha et rent hjerte, ikke la andre påvirke hjertet ditt, og ånden din negativt. Hev deg over det! Her kan vennskap spille en stor rolle. Hvilke venner har du i livet ditt? Det er forskjell på Good friends and God friends. Gud putter mennesker inn i din verden, mennesker som du trenger, og mennesker som trenger deg. Gud bygger relasjoner.

Ha også et åpent hjerte 2.kor 7.2 Vær åpen og ekte. Om du ikke er ekte vil gleden og generøsiteten forsvinne... 2.kor 6. 11-12 Det handler ikke om det som skjer rundt oss, men det som skjer inni oss! Og da handler det om hvilken tilstand hjertet er i, og hvordan vi takler ting.

Å ha et lojalt hjerte er en kraftfull ting! Lojalitet er et valg.

"Lojalitet er en personlig egenskap av plikttroskap eller lovlydighet, og som i enkelte sammenhenger kan regnes som en verdsatt egenskap eller dyd. Lojalitet innebærer vennlig innstilling og hjelpsomhet mot den lojaliteten rettes mot. Det kan også medføre et allianseforhold der de som er lojale mot hverandre tar hverandres parti i tilfelle konflikt med andre. Lojalitet kan også benyttes for å betegne troskapsforhold ..." (Hentet fra Wikipedia)


Jeg vil bare avslutte med å oppmuntre deg og meg, til å se ting som skjer i et større perspektiv, at vanskelige ting vi går gjennom i livet vil gjøre noe med oss. Og da spiller hvordan hjertet vårt er, en stor rolle. Hold deg nær til Gud og la han føre deg gjennom livet!! It's only for a while!!
Ha en veldig god helg!! Ta vare på hjertet ditt!! Gjør alt du kan for å holde det rent, åpent og lojalt!!!

Be blessed
*Marthe*

Kommentarer