Nåden - en ufortjent GAVE fra Gud

Lignelsen om arbeiderne i vingården MATTEUS 20 1-16

For himmelriket er likt en jordeier som gikk ut tidlig en morgen for å leie folk til å arbeide i vingården sin. 2 Han ble enig med arbeiderne om en denar for dagen og sendte dem av sted til vingården. 3 Ved den tredje time gikk han igjen ut, og han fikk se noen andre stå ledige på torget. 4 Han sa til dem: ?Gå bort i vingården, dere også! Jeg vil gi dere det som er rett.? 5 Og de gikk. Ved den sjette time og ved den niende time gikk han ut og gjorde det samme. 6 Da han gikk ut ved den ellevte time, fant han enda noen som sto der, og han spurte dem: ?Hvorfor står dere her hele dagen uten å arbeide?? 7 ?Fordi ingen har leid oss?, svarte de. Han sa til dem: ?Gå bort i vingården, dere også.? 8 Da kvelden kom, sa eieren av vingården til forvalteren: ?Rop inn arbeiderne og la dem få lønnen sin! Begynn med de siste og gå videre til de første.? 9 De som var leid ved den ellevte time, kom da og fikk en denar hver.10 Da de første kom fram, ventet de å få mer; men de fikk også en denar.11 De tok imot den, men murret mot jordeieren12 og sa: ?De som kom sist, har arbeidet bare én time, og du stiller dem likt med oss, vi som har båret dagens byrde og hete.?13 Han vendte seg til en av dem og sa: ?Venn, jeg gjør deg ikke urett. Ble du ikke enig med meg om en denar?14 Ta ditt og gå! Men jeg vil gi ham som kom sist, det samme som deg.15 Har jeg ikke lov til å gjøre som jeg vil med det som er mitt? Eller ser du med onde øyne på at jeg er god??16 Slik skal de siste bli de første og de første de siste.

Det gikk ganske lenge før jeg forsto begrepet nåde, og ennå er det vanskelig å helt skjønne dybden. Hvorfor er det ikke mere snakk om nåden? Hvorfor tenker vi at vi må fortjene, for å "få" noe fra Gud?
Alt vi får fra ham er kun av nåde. Det er ufortjent og vi får det i GAVE.
Vi har fått livet. Han eier oss, og livet er en gave fra ham til oss - Er ikke DET fantastisk. Han som har all makt i himmel og på jord har skapt oss, og gitt oss livet i gave. Kun fordi han er en Kjærlig far, som gir  helt ubetinget. 
Men jeg vet selv hvor lett det er å tenke at vi må prestere, vi må gi av oss selv, og vi må gjøre sånn og sånn for Gud. Og det er fint å kunne bruke av sin tid på å invistere i Guds rike. Men det er ikke Han som er avhengig av oss. Det er vi som er avhengig av HAN. Er det ikke? Vi må ikke streve for at Gud skal like oss, eller like det vi gjør. Han er like glad i oss, Hans kjærlighet til oss er der uansett. Nåden er der. Og den er større enn alt. Hans Kjærlighet rekker til skyene, hans barmhjertighet tar aldri slutt. Han gir nåde og fred til enhver... og leger der håpet er brutt!
 
"Gud din nåde er større enn alt, den er det ingen som kan forklare.
Kjærlighetsofferet som du gav, kunne ingen andre betale.
Ingen har større kjærlighet, enn den som gir sitt liv for sine venner.
kjærlighet tvang deg til korsets tre, ikke spikrene i dine hender.
Gud din kjærlighet den rekker til skyene,
din barmhjertighet den tar aldri slutt.
Gud du gir nåde og fred til enhver,
og leger der håpet er brutt."
 
FOR en GUD vi har!!
Og for en støtte og trøst vi har i vår allmektige skaper!!
TAKK FOR NÅDENS UNDER

Kommentarer