Leksjon 2. Lovsangslederskolen



Lovsang leves alltid og synges iblant


Publisert: 06.02.2008 fra Rickard Sundström / www.crossnet.se

Når vi skal nærme oss dette med hvordan man leder lovsang og hvilke tips og knep som er relevante, er det en viktig sak som må være grunnlaget for alt: Vi vil ikke bare synge lovsang, vi vil leve lovsang.
En helt vanlig dag tilber du og jeg noe hele tiden. Med det mener jeg - det vi gir vår tid til, vår opptatthet, hva vi tenker på og bruker våre penger på. Det kan være våre kjærester, vår PC, våre klær, våre interesser med mer. Jeg har selv merket hvor lett jeg bare “tilber” meg selv og mitt fete ego. Alt skal handle om meg og sentreres rundt meg, jeg blir min egen Gud….
Som kristen er det befriende å vite at vi ikke trenger å leve med oss selv som gud, vi kan overlate det til han som er Gud! Vi er ikke lengre sentrum av vårt univers, men Gud får være det og vi kan få leve sammen og med han. Det er ingenting som er en bedre kur for press og krav som å erkjenne dette!
Lovsangsledere, akkurat som alle andre som følger Jesus, utfordres til å ikke bare synge lovsanger, men å velge en holdning og livsstil av å leve i lovsang hver dag! Å ha et ønske om å ære Gud i smått og stort I din måte å snakke om folk (Jak.3,8-10), i din måte å leve for andre på og ikke bare deg selv ( Hebr. 13,15-16) ja, selve livet ditt kan gi Gud ære!
Tenk for en greie! Å få leve en helt vanlig dag og ikke bare gjøre det på egne vilkår og tilbe deg selv gjennom all selvsentrering. Å få gi Gud et bredt smil gjennom hvordan du elsker ham, og gjennom at dette gir seg uttrykk i at du elsker andre og gir av ditt til andre.
Når vi nå går videre i vår lovsangslederskole skal du vite at sangene i seg selv betyr ingenting, om ikke livets lengsel er å tilbe Gud. Du og jeg kommer til å feile på dette punktet hundre ganger i uken, men vi kan velge å ha denne innstillingen og dette ønsket. Det vet jeg gleder Gud! Det gleder han mer enn fine sanger sunget fra tomme liv.
Lovsang leves alltid, og synges iblant. Så la oss være slike som lever lovsang ivrigere enn vi synger!
God bless!
Rickard Sundström
rickard.sundstrom@tmu.org

Kommentarer