Leksjon 5. Lovsangslederskolen


Å velge lovsanger til en lovsangsavdeling


Publisert: 24.03.2008 fra Richard Sundstrøm / www.crossnet.se

Så sitter man der på sin stol med gitaren på kneet eller med hendene på tangentene for å forberede en lovsangsavdeling. Du har sikkert vært i denne situasjonen og lurt på hvilke sanger du skal velge.
Jeg syns selv at denne prosessen varierer veldig. Visse ganger er det bare helt selvfølgelig hvilke sanger jeg skal velge, andre ganger er det helt umulig å få en slags følelse for hva slags sanger jeg skal ta. Jeg har lyst til både å senke og heve lista for dette. Senke den gjennom å være tydelig på at du ikke skal være styrt at krampe og krav. Om din lengsel og ditt ønske er å la Gud lede, vil han gjøre det. Dine tanker kan ledes av han og din planlegging også!
Jeg vil samtidig heve lista og oppmuntre deg til å ikke bare ”kjøre noe”, ikke bare ta alle de populære lovsangene, eller kjøre alle tøffe arrangement dere har øvd inn. En fristelse for lovsangsledere er å velge sanger folk vil ha, men vår utfordring er å velge sanger Gud leder oss til og som gjør at lovsangen og tilbedelsen blir sann og ekte, ikke bare en overfladisk allsang.
 
For det første: Vit at Gud vil lede deg! Han vil lede deg slik at du kan lede andre. Derfor foreslår jeg at du begynner med en enkel bønn om Guds ledelse i ditt valg av sanger: ” Gud, hjelp oss å lede lovsang slik at du blir æret. Led oss i vårt sangvalg, slik at Du blir stor og kjent, og at dette ikke bare handler om oss!
 
Forskjellige temaer: I bønn leder ofte Gud mine tanker til et visst tema, og jeg har merket at det kan være til stor hjelp å lede lovsang ut ifra disse temaene. Et tema kan være Guds kjærlighet, Guds farshjerte, Guds hellighet, storhet, Jesu kors, Jesu blod, Den Hellige Ånd. Er du med? Et tema kan være noen av Guds egenskaper, en side av Gud. Be Gud om et tema, les gjerne bibelord rundt dette og stopp opp en stund rundt det temaet som har ”kommet opp”.
Prøv deg fram: Om du spurte en annen lovsangsleder, hadde den personen sikkert hatt andre tips, men jeg pleier å prøve meg fram når jeg ska velge sanger til en lovsangsavdeling. Om jeg fornemmer et visst tema, la oss si ” Guds storhet”, bruker jeg å sette meg ned og spille gjennom forskjellige lovsanger som fokuserer på Guds storhet, at Han har all makt, ingen er lik han etc. Jeg har en perm med mange forskjellige lovsanger og prøver meg fram. Slik det fungerer for meg, bruker visse lovsanger ” bli levende”, de våkner til, selv om det ikke alltid er nye sanger. Andre sanger føles ikke rett i det hele tatt, det kjennes helt ”flatt” ut. Du kan vokse i dette og bli flinkere til å få en følelse for hva slags sanger du skal velge. Jeg ønsker selv å bli mye bedre på dette!
Velg ikke bare sanger ut fra din personlige toppliste, men forsøk å velge et bredt repertoir. Alt fra gamle salmer til nyskrevet materiale.
Jeg vil ikke få dette med sangvalg til å virke helt håpløst. Dette er jo en lovsangslederskole, så tanken er jo at du skal utfordres og vokse i din oppgave. Selv om det kan virke vanskelig, er det tvert om: Gjennom å jobbe med temaer kan det bli lettere for deg å velge sanger. Ta små skritt i dette og jeg tror at Gud vil lede deg. Lykke til!
 
 
God bless!
 

Kommentarer