Leksjon 8. Lovsangslederskolen


Jeg vet ikke hvor mange ganger i løpet av mine 15 år som lovsangsleder jeg har opplevd at småting skaper store problemer når vi skal lede lovsang


Publisert: 12.08.2008 fra Rickard Sundstøm/ www.crossnet.se

Jeg vet ikke hvor mange ganger i løpet av mine 15 år som lovsangsleder jeg har opplevd at småting skaper store problemer når vi skal lede lovsang. Det kan tilsynelatende være filleting, men tro meg, det gamle ordtaket ”en liten tue kan velte et stort lass”, slår aldri feil.
Jeg vet ikke hvordan du opplever det, men fordi at man kan bli nervøs for å stille seg fram og spille og synge for andre, blir man lett følsom for små irritasjonsmomenter. Jeg slås av og til av hvordan filleting kan få oss ut av fokus. Jeg vil i denne leksjonen nevne noen saker som du vinner mye på hvis du har orden i før møtet begynner.
 
Kom i god tid. Dette er tips nummer en, og jeg vet ikke noe bedre tips for at du ikke skal bli stresset. Kom i god tid og se til at alle i teamet ditt gjør det også. Visse kommer alltid for sent, med legg litt press på teamet ditt for at alle skal komme i tid. Det sier noe om prioriteringen.
 
Forbered notene med mer i god tid. Se til å ha fikset alt med noter og tekster, sanglister, kopiering etc. allerede dagen før om du kan slik at du ikke gjør det i siste liten. Du vinner masse tid og får en ro rett før møtet.
 
Sjekk at alle ting funker FØR møtet. Hva er mer frustrerende enn at du har planlagt en ny sang som du vet trenger å vises på overhead eller prosjektor, men når man setter på overheaden er pæren gått, eller prosjektoren ute av funksjon. Forsikre deg om at alt det tekniske fungerer, at tekstene på sangene er klare, og at du har gitt den som styrer prosjektoren eller overheaden en sangliste. Sjekk også at lyden er OK, slik at ikke første sangen blir en slags soundcheck.
 
Øv. Vær forberedt som team. Mitt tips er å finne en tidspunkt mer enn tretten minutter før møtet der dere kan øve. Se gjennom sangene og vær forberedt musikalsk. Å gjøre dette tretten minutter før møtet, sier noe om innstillingen til hva lovsangsledelse handler om – å gi Skaperen av himmel og jord det beste du har – har du tenkt på det?
 
Stem instrumentene. Det kan virke som en selvfølge, men dette kan virkelig være en liten tue som velter et stort lass. Om noen i din kirke synes at lovsang er forstyrrende, vinner du definitivt ikke dem ved å spille med ustemte instrument. Det er jo ikke så lett å stemme et ustemt piano på søndag formiddag, men da må du snakke med den som har ansvar for dette i din kirke.
 
Be sammen. Det har mange ganger slått meg hvor effektfullt det er å henge av seg gitaren, legge fra seg sangvalg og forberedelser på scenen og gå til et bønnerom før møtet eller gudstjenesten begynner. Det gir et rett fokus på hva vi holder på med og gir oss som team enhet om hva vi vil med vår lovsangsledelse. La noen andre, kanskje kirkens forbederteam be for dere og ta imot Guds Ånds utrustning for oppgaven. Iblant tror vi at det viktigste er at vi øver en viss overgang ti ganger slik at den sitter bra, men å stille seg ned i bønn og å lytte til Gud er betydelig viktigere!
 
Forberedelsen er viktigere enn du aner for resultatet. Kanskje kommer lovsangstjenesten din til å utvikle seg av seg selv hvis du la litt mer krutt på de praktiske forberedelsene de gangene du skal lede lovsang. Lykke til!

God bless!

 

Kommentarer