Å få tak i Jesus, om så bare en flik av hans kappe..

touchHisclothes
"...Kan jeg få røre, om så bare ved hans klær, så blir jeg frisk..."


I Markus 5,25-34 kan vi lese om en kvinne som hadde stor tro!! Det er mye som taler til meg i denne fortellingen. Vi kan tenke oss tilbake i tid. Hvordan var det for denne syke kvinnen? Hvordan hadde hun det? Vi kan lese at hun hadde hatt blødninger i tolv år. Hun hadde lidd mye, og brukt alt hun eide på å prøve å få hjelp hos leger. Men uten å lykkes... det var heller blitt verre med henne. Hun var syk, fattig og ble nok sett på som uren.
 
Jeg kan tenke meg at det ikke var så mange som ville ha med denne kvinnen å gjøre, at hun var mye alene, kanskje sittende utenfor bymuren å tigge. Ble sett ned på. De som gikk forbi henne ofret henne kanskje ikke så mye som et blikk en gang. Eller kanskje hånet de henne, såret henne med vonde ord.
 
Hun hadde altså prøvd ALT for å bli frisk. Dette er en kvinne som ikke gir opp tenker jeg. Hun har pågangsmot! Og så, mens hun sitter der på bakken, får hun høre at folk som går forbi snakker om en som heter Jesus. En som kan helbrede, en som kan gjøre ting som ingen andre kan. Det setter nytt mot i henne.
 
Dagen kommer da Jesus besøker hennes hjemsted. Hun sitter og ser at folk stimler seg rundt han. Hun selv kjenner seg kanskje ikke så mye verdt. For det er jo det folk har gitt henne signaler om. Men så klarer hun ikke å la være å tenke på at dette er kanskje redningen hennes.  Så kommer overbevisningen og motet. Hun reiser seg, går i stor tro. ...Kan jeg få røre, om så bare ved hans klær, så blir jeg frisk... Presser seg frem gjennom en folkemengde som ikke vil vite av henne. Alt hun nå tenker på er at JESUS kan hjelpe henne! Hun kommer seg frem og klarer å røre ved kappen hans. Og det skjer slik som hun hadde tro for. Hun kjente at hun ble helbredet. Blødningene stoppet. Hun ble FRISK!
 
For meg så er dette en sterk historie. Vi kan prøve så mye, bruke penger og energi i velmenende forsøk på å bli tilfreds. Men her føler jeg at denne fortellingen gir meg nok et bevis og bekreftelse på at det er kun Jesus som kan tilfredstille oss og gjøre oss hele.
 
Samtidig tenker jeg at vi må ha mot. Vi må tørre. Slik som denne kvinnen torde å reise seg, å gå gjennom folkemengden. Slik må vi tørre å reise oss fra plassene våre. Være overbeviste om at Jesus er det beste for oss, og for dem rundt oss. Trosse hva andre sier og mener, trosse tradisjoner, trosse stolthet, forfengelighet, selvhevdelse, egenkjærlighet, misunnelse, materialisme og gå imot de usannheter som satan sår i oss. Ha Jesus i sentrum. For det er bare JESUS som kan sette oss fri. Bare å røre en flik av kappen hans kan føre til STORE forandringer, hvis vi bare har tro, hvis vi bare tør..    Hva kan det gjøre med oss hvis vi får tak i hele Jesus? Hvordan lar vi Han påvirke livene våre? Er vi åpen for forandringer?
Forandringen som skjedde i denne kvinnens liv var iallefall livsforvandlende for henne! Hun fikk et nytt liv, en ny fremtid.
 
Jesus har kanskje et enda bedre liv for meg og for deg, bare vi får tak i det, trenger oss gjennom og holder fast ved han, ha pågangsmot og stor tro!
 
Se denne fantastiske måten Anne Flugstad spiller denne kvinnen, som rørte ved Jesu kappe:
 
 
Ha en velsignet torsdag!!
*Marthe

Kommentarer