Leksjon 4. Lovsangslederskolen


Forberedelser hjemme - når bare Gud ser på.


Publisert: 21.02.2008 fra Rickard Sundström / www.crossnet.se

Når du leder lovsang, er din oppgave å hjelpe andre til å gi respons på hvem Gud er og hva Han har gjort, - og å uttrykke dette på mange forskjellige måter. Bibelen gir mange eksempler på uttrykksmåter, og jeg skal komme tilbake til dette i en senere leksjon.
Du kan aldri "ta" deg en rolle som lovsangsleder,- altså oppføre deg på en spesiell måte i et møte eller en gudstjeneste som ikke rimer med den du er som person til daglig. Iblant ser vi noen som vi synes leder lovsang på en bra måte, og så prøver vi å herme eller bruke samme væremåte som dem. Før eller senere innser du at dette fungerer ikke så bra. Det er flott at du ser, lytter og lærer av andre som har kommet lengre enn deg. Du trenger å inspireres til å vokse!
 
Gud vil bruke deg. Han har noe unikt i deg som han ønsker å bli synlig gjennom. Den beste måten du kan forberede deg til å lede lovsang på, er å lovsynge og spille foran Jesus når du er alene. At du tar tid når du bare "er" hos Jesus, og utrykker din tilbedelse når ingen andre ser deg.
Jeg har nemlig lagt merke til at den beste måten jeg kan lede lovsang i et offentlig møte, er hvis jeg gjør det samme når jeg er alene,med bare meg og Gud!
Lovsangsledelse handler blant annet om å hjelpe folk å fokusere på Gud og utrykke sin lengsel, takknemlighet og kjærlighet til Jesus. Vi som lovsangsledere burde være enda mer utrykksfulle når vi er alene med Jesus! Det skaper både troverdighet og trygghet. Vi kan ikke bare stå på scenen og løfte våre hender eller be store bønner. Istedet for skal vi mye mer være i det Matteusevangeliet kap.6 kaller "det skjulte".(les gjerne Matt.6)
 
Så: Når vi forbereder oss til å lede lovsang, gjøres dette best i vårt lønnkammer, der bare Gud ser og vet. Der legger vi grunnen for vår offentlige tjeneste og hva vi gjør blant folk. Hvor stor og stødig en båt er avgjøres av det som ikke syns, det som er under overflaten. Hvis vi løfter hendene skulderhøyt i et møte, burde vi løfte dem rett opp i vårt lønnkammer. Bøyer vi våre knær i bønn og overlatelse i et offentlig møte, burde vi liggge langflate i tilbedelse på vårt rom etterpå.
Kanskje syns du at dette virker litt merkelig og kanskje ekstremt, men jeg kan love deg at det kommer til å løfte din lovsangsledelse og gjøre deg enda mer troverdig som lovsangsleder. Dette er steg nummer en i forberedelsene til lovsangsledelse og jeg summerer denne leksjon med disse ord:
La dine uttrykkmåter i lønnkammeret overgå dine offentlige!
God bless!
 

Kommentarer