Fra larve til sommerfugl..

Utnytter du hele potensialet for livet ditt?

En liten grønn larve er egentlig ikke noe som fascinerer meg så veldig. Jeg kan tilogmed synes at den er litt ekkel. Ikke har jeg spesielt lyst å fange den, eller ta på den. Den er heller ikke noe jeg har lyst til å ha i hjemmet mitt. Pyntelarve, utstoppet larve, bilde av en larve... ingen av delene er noe spesielt interessant.. Ser jeg en larve som uheldigvis har havnet på genseren min er jeg rask med å blåse eller vifte den bort.

Jeg har lest en barnebok om en larve som jeg derimot finner veldig fin og rørende. Den lille larven Hermie går gjennom livet og er ikke fornøyd med seg selv. Han sammenligner seg hele tiden med andre. Alt det de andre får til og de vakre fargene de har.
Heldigvis for Hermie er han kristen, og bruker å snakke med Gud. Ofte klager Hermie til Gud om hvor lite han duger til, og hvor flotte alle andre er. Og Gud konkluderer hver gang med noe som jeg syns er så utrolig fint; "Hermie, jeg er ikke ferdig med deg enda". Noe Hermie kanskje ikke forstår eller bryr seg så mye om.

Det vi alle vet er at larver kan bli til flotte, nydelige, vakre sommerfugler, og til slutt i boken er det dette som skjer med Hermie også!

Mange av oss har kanskje lett for å sammenligne oss med andre, noen som vi gjerne kunne tenke oss å være. De kan så mye, eller er så fulle av visdom. De har utstråling, er flink med ord. De får mange venner, har et rikt liv. Kanskje føler vi at alle andre er så mye mere verdt enn oss selv. De har funnet sin plass i livet, funnet sine gaver, sin hensikt.

Men vet du; Gud er ikke ferdig med deg enda!!
Jeg sier det igjen; GUD er ikke ferdig med deg enda!!
Og tro meg, Gud har større planer for livet ditt enn du aner! Han kjenner det hele og fulle potensiale for livet ditt. Du er skapt for en hensikt! DU er like mye verdt som alle andre!
Bare DU er DEG!!
Kun DU kan være akkurat deg. Med dine drømmer, med dine gaver, med ditt potesiale!
Du har noe ingen andre har!
DU er UNIK!!

Slutt å se på de rundt deg og alt andre har. Vend blikket ditt oppover mot han som har skapt deg og kjenner deg bedre enn noen andre! Be Ham om å vise deg og lede deg i den planen som HAN har for livet ditt.
DA kan vi begynne å snakke om å utnytte potensialet som han har for deg!
Da kan du få erfare at larven skal bli noe større, noe mer, noe som bare du har!
Da kan du få løfte de vakre sommerfuglvingene, med nydelige farger og unikt mønster.
Og la HANS, GUD allmektiges vind få føre deg til nye høyder.

Jeg vet at mange lengter etter mer, og Gud har mer for deg!! Alt til sin tid!!
Og vet du, Gud har ingen aldersgrenser!!
Gud har alltid noe for deg, en plass bare DU kan fylle, samme hvor gammel du er!! Du blir aldri for gammel til å bety en forskjell!
(Dessuten, sett i lyset av et evig liv... så er vi ganske så unge alle sammen!)

Du er et FUNN, en skatt. Du er helt spesielt laget av en stor og mektig Gud, som elsker deg høyere enn du kan forestille deg.

Hvor lenge vil du være larve? Strekk deg etter mer. Bruk alt det Gud har gitt deg!




Dette innlegget har lagt i hjertet mitt lenge, og deler av det tror jeg er ment for noen helt spesielt. Jeg skriver fordi jeg tror Gud minner meg på disse tingene. Det er fint å få tilbakemelding om noen kjenner at dette var til dem. Da vil jeg gjerne be for deg. :)

Må Gud velsigne deg rikelig!!!

*Marthe*
(Februar er snart over, og dette er første innlegget i 2014.... Ikke fordi jeg ikke har mye å skrive om, eller mye på hjertet, men fordi jeg kanskje prioriterer annerledes - og prøver meg litt på nye ting... Be gjerne for meg!)




Kommentarer